tisdag 13 september 2011

Hälsolimpa

När jag för några dagar sedan hade ett inlägg om mina brön, var det jätte många som ville ha receptet på hälsolimpan.
Väldigt stor efterfrågan var det!
Eller… nåja… två var det i alla fall.
Så nu kan ni andra blunda …
Only for you Gunsan och Susanne
sätt igång och baka.
Ni övriga kan handla limpa på Ica! celebrity fashion gallery
10 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
3 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl linfrö
1 dl kruskakli eller havrekli
1 dl russin
1½ dl mandel (grovt hackad)
1 dl flytande honung
1 liter fil

Blanda ihop alla ingredienserna. Smörj två avlånga formar med olja och bröa med havre- eller kruskakli. Fördela smeten i formarna och strö över lite solroskärnor och pumpakärnor som garnering. Tryck ner en aning i smeten. Grädda i 200 grader ca 50 min.

Vill man kan man blanda i lite olika nötter, tillsätta sirap i stället för honung, strunta i russin och garneringen...
ja... mixtra lite själv som man vill.
Lycka till!

24 kommentarer:

  1. Mums, det blir bak till helgen.
    Tack och kram!!!

    SvaraRadera
  2. Måste jag bra,tack för receptet kramis

    SvaraRadera
  3. Jag handlar nog min på ICA = ))
    Jag är så dålig på bakning...
    Ha en bra dag.
    Kram Helene.

    SvaraRadera
  4. Suck. Mig är det synd om. Jag KAN inte baka, och här finns inte ens nåt ICA...
    :-)
    Gomorron!

    SvaraRadera
  5. *blundar* russin finns bara av den anledningen att någon inte varit snabb nog att göra vin av druvorna.
    God morgon/middag!

    SvaraRadera
  6. Ursäkta, men kan man få använda receptet, fast man inte anmälde intresse förra gången...
    Ödmjukast, Monica

    SvaraRadera
  7. Haha, självklart får man det Monica och alla ni andra :)

    SvaraRadera
  8. Påminner om ett recept jag har och det blir verkligen goa' brön!

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag fortsätter att handla på ICA jag;)
    Sv: jorå, blomlådorna är uppsatta! Jag blev genomblöt på promenaden, så jag hade inget att förlora:)
    Kram♥

    SvaraRadera
  10. Har inte fått nån info om strömavbrott. Och ja, jag har skrivit upp dig på almanackan.
    Och layouten, ja, vi får se hur det blir med den. :)
    Kram

    SvaraRadera
  11. Här ska bakas!!

    Tack du!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Tack snälla söta, mmmmm vad det ska bli gott;)) o vad enkelt, skönt när man slipper jäsningen;))
    kramizzzzz

    SvaraRadera
  13. Gumman! Jag har inte glömt den FINA awarden som jag fick av dig, men har inte haft tid att "ta hand om den". Du vet, det där med motiveringar och sånt...=) Men det kommer, jag lovar!
    TACK än en gång! ♥
    Kram och hoppas att du fått fint bland gardinerna nu! =)

    SvaraRadera
  14. sv: Det är inte alls jobbigt att ta stolen med i hissen. Anders skjutsar mig ;-)

    SvaraRadera
  15. Låter gott, tack för receptet:)
    Trevlig kväll!
    Kram Emma

    SvaraRadera
  16. Låter jättegott!!! Blir riktigt gottsugen!

    SvaraRadera
  17. tack för receptet :) lät gott.

    SvaraRadera
  18. Höhöhö, jag blundar annars kanske jag MÅSTE baka, skratt.
    Kram

    SvaraRadera
  19. Sv: Googla, jag är inte helt galen! ;)

    SvaraRadera
  20. Mmmm, jag tycker så mycket om sådana bröd med mycket grejer i, jag spar och provar.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  21. Låter jättegott ju!!
    Nog dags för ett brödbak snart..:-)

    Kramar

    SvaraRadera
  22. Nog ska det lukta nybakat i min stuga me efter att jag blivit delägare till detta fina recept :-)
    Ska bli mumsigt!

    Kram

    SvaraRadera