måndag 15 augusti 2011

Olofsfors bruk

På vår utflykt såg vi den här charmiga bensinpumpen.
 Den finns vid Olofsfors bruk, ett järnbruk från 1700-talet.
Här finns gamla smedjor, arbetarbostäder, kvarn, tvättstugor, herrgård mm bevarade.
Riktiga fina hantverk av smide finns till försäljning.
Varje år anordnas även en julmarknad.
HÄR kan ni läsa om när vi var på julmarknad på
Olofsfors Bruk.

Ny vecka. Halvtid i augusti. Dottern har sommarjobbat klart. Sonen har åkt på läger till Ulvön.
Jodåsåatt... dagarna går.

Dagens kloka…
Varje sekund du ältar det förflutna,
är en sekund du stjäl från din framtid

29 kommentarer:

  1. Så fort det går!

    Trevliga bilder i de senaste och fina kulturarv!

    Gomorron på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. bensinpumpen va nor retro! Fin va den.. roligt med utflykter lite här o där.. det finns nog mycket man kan se på "hemmafronten"...

    SvaraRadera
  3. Ojojoj...vilka utflykter ni gör.
    Men visst är det fint där?
    Fast nu är det 11 år sedan jag var där.
    Kanske dax för ett nytt besök. Julmarknaden lät spännande.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. "Nu blir kvällarna kyliga och sena..." men än är det rätt varmt, här i alla fall! Kul med gamla byggnader, tycker jag!

    SvaraRadera
  5. Olofsorsbruk. Har de inte ett välkänt bageri eller fik där?
    Tror iaf att jag har läst det någonstans =D
    Ha en fin dag.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  6. Det är så fint där och julmarknaden är jättemysig. Var där för första gången ifjol, men det blir fler besök!
    Kram♥

    SvaraRadera
  7. Jättefint! Men jag undrar vad dom använde bensinen till på 1700-talet? Bilen var väl inte uppfunnen då?
    :-D

    SvaraRadera
  8. Ser vackert ut och säkert vackrare i vinterskrud och med julmarknad.
    Öskar dig en fin start på veckan. Kram.

    SvaraRadera
  9. Ojojoj, vad ni är ute och reser!
    Visst är det otroligt vackert där :)
    Ha en fin dag!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  10. Jag har varit sugen på julmarknaden länge, så i år msåte jag nog få tummen ur å besöka den!!!
    KRAM

    SvaraRadera
  11. Och en annan har börjat jobba. Så nu får dagarna gå precis hur fort de vill! =) Snart helg! IIIIhhhaaa!
    Kram vännen! ♥

    SvaraRadera
  12. Olofsfors Bruk ser ut att vara ett riktigt fint ställe och julmarknaden ser urmysig ut! Fast inte riktigt ännu.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Så fint det såg ut där. Pumpen var verkligen jätteläcker.

    Kram

    SvaraRadera
  14. Så bra att du visar upp alla fina ställen du besöker. Nu behöver jag ju inte åka dit. Det blir billigt och bra. Vore tacksam för lite mer detaljerade bilder bara. Nej, jag skojar bara. Förlåt!
    Hoppas det inte regnar på dig. Här ösregnar det, men då passade vi på att elda en massa skräp ute, som vi inte har kunnat gjort förut.
    Ha det gôtt!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Härliga bilder, och klokt citat=D
    Hej på dig vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Härligt med lite kulturarv. själv var jag till Rejmyres glasbruk i fredags, ligger några mil utanför Kumla, visst knappt att vi hade ett glasbruk så nära. Kram Madde

    SvaraRadera
  17. Jodå, visst går tiden...
    Och vad har jag gjort hela sommaren? Minns inte...
    Mysigt i alla fall med dagsutfärder (för jag förmodar att Olofsfors var en sådan?)!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  18. Vilket bra "dagens kloka"! Ska jag nog
    Kram Barbro brodera på en kudde eller nåt!

    SvaraRadera
  19. Hrm, bensinpumpen är inte från 1700-talet va? ;)

    SvaraRadera
  20. Glömde... Öland är rätt, var?

    SvaraRadera
  21. Härligt. Där skulle jag vilja gå på julmarknad...fast ja, de får ju gärna vänta några månader till..(:- Läcker bensinpump...en sån skulle man ha ute på gården.
    Kramiz

    SvaraRadera
  22. Sv: Ha det så bra på jobbet, jag håller tummarna att det blir en lätt natt. Tråkigt att det regnar och du får ta bilen, vojne vojne. :)
    Nejdå, du var först med Öland och det är jag djupt imponerad över! Man kan säga att det är lite kungliga domäner, eller har varit... nu är det mest något för den händige. ;)

    SvaraRadera
  23. vilket fint gammalt bruk
    inte ska vi älta inte
    kramar

    SvaraRadera
  24. "Dagens kloka" BÖR jag tänka MYCKET på!!!
    (Energitjuvar går fet bort!!!!)

    SvaraRadera
  25. Vilket fint ställe . Caféet du skrev om i går verkar också vara mysigt .
    Ser att du varit på Noliamässan. Vi var där förra året när det var i Piteå .
    Kram ♥

    SvaraRadera
  26. va trevligt att det finns kvar gamla saker ute ,den pumpen va verkligen fin,
    trevligt ställe du utflykta till!kram

    SvaraRadera
  27. Har faktiskt aldrig varit där, men nu känns det som om vi får göra ett ryck till julmarknaden;)
    kramizzzz

    SvaraRadera
  28. Morron! Här ÖSER regnet ner i dag, håller tummarna att du har det liiite bättre på väderfronten iaf... KRAMIS

    SvaraRadera
  29. Så mycket fint ni har däruppe i norr!

    Kram!

    SvaraRadera